dinsdag 11 juni 2013

Gezonde tips voor bij een BBQ

Afgelopen weekend was het mooi weer. Echt barbecueweer. Ik heb dan ook zowel zaterdag als zondag de tijd genomen om gezellig samen met vriendlief in de tuin te vertoeven.

Vriendlief mocht het technische werk verrichten (barbecue aansteken e.d.), en ik zorgde ervoor dat we lekkers hadden.

Als je aan barbecue denkt, dan denk je meestal aan vlees. Veel vlees. Ik heb het dit weekend anders gedaan. Ik heb twee à drie stukken vlees voorzien, en voor de rest veel groenten.



Dit hadden we zondagmiddag:

  • Als aperitiefhapje heb ik prikkers gemaakt met kerstomaatjes en mozzarella met daarrond een beetje basilicum.
  • Verder hadden we voor op de barbecue scampi's voorzien. Als je ze even laat ontdooien, en dan doe je ze ongepeld per 4 of 5 op een satéstokje dan je kan je ze prima klaarmaken zonder dat ze tussen de rooster vallen!
  • Paprika, courgette en aubergine goed spoelen, en ongeschild in stukken gesneden op de barbecuerooster gelegd. Niet te kleine stukken, anders vallen ze ertussen. Wat je ook kan doen is dit in blokjes op satéstokjes prikken. Eens de paprika klaar was, heb ik er nog een laag geitenkaas met kruiden opgedaan. De courgette en aubergine kunnen wel peper gebruiken. Lekker!
  • Champignonssatés. Makkelijk en superlekker! Je neemt enkele champignons, doet deze in twee, en prikt ze wederom op een satéstokje.
  • Vlees. Ik heb gedeeld met vriendlief. Samen 1 saté, een worstje, ribbetje en een stukje kip.
  • Aardappelen. Ik had krielaardappelen meegebracht uit de winkel. Zaterdagavond hadden we die ongeschild in een aluminiumfolietje tussen de kolen gelegd, maar dat bleek niet zo een handig idee te zijn. Sommige aardappelen waren langs de schilkant verbrand, en moeilijk te eten. Zondagmiddag hadden we ze eerst geschild, een sneetje in gemaakt, daar wat boter (volgende keer kruidenboter) ingedaan, in een een aluminiumfolie gewikkeld, en gewoon op de rooster gelegd, en wat waren de aardappelen heerlijk! Niet echt supergezond, maar het is ook niet zo dat ik mijn 'gewone' portie aardappelen gegeten heb, ik heb minder aardappelen gegeten dan normaal.

Zo, wij hebben genoten van een ietwat gezondere BBQ-versie dit weekend, en ik hoop dat ik dit kan doortrekken de volgende keer, met nog meer leuke groentjes op de barbecue.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen