vrijdag 7 juni 2013

Chocoladebiscuits - poging 1

Ik ben geen fan van de Voedselzandloper. Absoluut niet. Omdat er nogal wat rare uitspraken instaan, en dergelijke. Ook wil ik de voedingsconsulente die we destijds raadpleegden eerder geloven dan een auteur van een boek. Iedereen kan immers een boek schrijven.

Toch was ik best nieuwsgierig toen ik in de boekenhandel een kookboek zag liggen gebaseerd op de Voedselzandloper. Misschien was dat eindelijk hét kookboek waar ik al een hele tijd naar op zoek was: vol lekkere gerechten, maar zonder suiker en zonder veel te veel vetstof.
Na even gebladerd hebben besloot ik het om mee te nemen, en ik zou zoals gewoonlijk de recepten wel naar wens aanpassen.

Het eerste wat ik zeker wou maken waren de chocoladebiscuits.

Zo gezegd, zo gedaan.

Benodigdheden
  • 2 eieren
  • 2 eetlepels agavesiroop
  • 3 eetlepels cacao
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 100 gram havermout
  • 25 g extra pure chocolade (minstens 70% cacao), geraspt
  • Bakpapier
  • Deegrol
  • Uitsteekvormen
Bereidingswijze
  • Verwarm de oven op 180°C.
  • Klop gedurende 5 minuten de eieren en de agavesiroop tot je een een bleekgele schuimige crème krijgt.
  • Voeg aan die crème de cacao en olijfolie toe.
  • Voeg vervolgens de havermout en de chocolade toe.
  • Dit alles moet samen een vrij stevig deeg vormen. Dit rol je uit tussen twee bakpapieren door middel van een deegrol.
  • Hierna maak je met je uitsteekvormen leuke figuurtjes in het deeg, en leg je die figuurtjes vervolgens op een vel bakpapier op een ovenplaat.
  • Als je nog deeg hebt, maar je kan geen vormen meer uitsteken, dan kneed je deze even terug samen, en begin je opnieuw met uitsteken.
  • Laat de figuurtjes gedurende 15 minuten in de oven bakken.
  • Haal de bakplaat uit de oven, en laat alles afkoelen.
Smakelijk!




Eigen ervaring:
Toen ik een van deze chocoladebiscuits in mijn mond stak, vond ik dat er een te erge cacaosmaak aanzat. Ik heb mijn koekjes door familie laten proeven, maar ik was, op een persoon na, de enige die dit zo ervaarde. Wel waren er opmerking over de 'droogheid' van het koekje. Wat mij betreft staat dit koekje dus nog niet helemaal op punt qua receptuur, en ga ik hier in de toekomst ook aan sleutelen. Het heeft voor mij immers geen nut dat ik op zoek ga naar gezondere recepten om dan resultaten te bekomen die iedereen behalve ikzelf weet te waarderen.

Bron: "Lekker lang jong - een voedselzandloper kookboek" - Clara ten Houte de Lange en Nelleke van Lindonk, tweede druk, p. 105



Geen opmerkingen:

Een reactie posten