donderdag 23 augustus 2012

Gemarineerde kip met wortelen en knolselder



Benodigdheden (1 pers.):
  • 150 gram aardappelen
  • 200 gram wortelen
  • 200 gram knolselder
  • 150 gram gemarineerde kip




Bereidingswijze:
  • Schil de aardappelen, spoel ze, en leg ze in een kookpotje met water.
  • Schil de wortelen, en snij deze in fijne blokjes.
  • Schil de knolselder. Ik doe dit door eerst het stuk dat ik wil, van de kool te snijden, dan kan ik de knolselder nadien schillen zoals ik wortelen, aardappelen, ... schil. Snij deze ook fijn.
  • Doe zowel de wortelen als de knolselder in een kookpot, zonder vetstof. Regelmatig omroeren. Indien nodig: water toevoegen tegen het aanbranden.
    Nota: als je water in een warme pan/kookpot doet, dan is de kans groot dat er veel rook vanuit die pan/kookpot komt. Anticipeer daarin, en mogelijk is dit ook op te lossen door warm water te gebruiken i.p.v. koud water.
  • Neem een pan en verhit deze. Doe er olijfolie (of een andere vetstof) bij. Eens de pan + vetstof warm is, mag de kip in de pan. Regelmatig de kip omdraaien.
    Nota: hou er rekening mee dat hete olijfolie gemakkelijk spat!
  • Doe, naargelang eigen smaak, kruiden bij de wortelen en knolselder. Ik heb vandaag gekozen voor dille en een beetje nootmuskaat.
  • Zet de kookpot met aardappelen op het vuur, zodat deze kunnen koken. Eens het water het kookpunt bereikt heeft, dan begint het te 'broebelen', een klein beetje zout toevoegen. Dit geeft smaak aan de aardappelen.
  • Eens je aardappelen gaar zijn, afgieten (water weggieten) en een beetje opschudden.
    Nota: een handige truc om te controleren of je aardappelen gaar zijn, is er eens met een vork in prikken. Valt de aardappel mooi in twee, en heb je geen moeite moeten doen, dan zijn ze gaar. Is dat niet het geval, dan moeten ze een beetje langer opstaan.

Zo, nu is je gerecht helemaal klaar. Ik zou hier graag bij willen zetten hoeveel tijd je tussen elk onderdeel moet laten, maar helaas vind ik dit iets moeilijk. Er zijn namelijk veel verschillende kookplaten, en alles hangt af van de grootte van je ingrediƫnten. Dit zal in het begin moeilijk in te schatten zijn, maar als je deze volgorde volgt, dan zit je al in de goede richting.

Smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten