maandag 17 september 2012

Terug naar school!

Vandaag start ik terug met mijn lessen aan de hogeschool. Ik ga naar Karel de Grote-hogeschool te Antwerpen waar ik de richting Accountancy-fiscaliteit volg. Het is het vierde jaar op rij dat ik weer iedere dag pendel tussen mijn woonplaats en Antwerpen.


Ja, het vierde jaar. Ik kijk al met minder stress toe naar de dag waarop mijn normale schoolleven terug start. Vier jaar geleden kende ik er helemaal niemand, en de stad al helemaal niet! Alles was nieuw. Maar zoals met alles in het leven, wende ook dit weer. Ik leerde de stad beetje bij beetje kennen, ik leerde mijn klasgenoten kennen.

Ook maakte ik kennis met examens op de hogeschool. Deze had ik, eerlijk gezegd, toch wel onderschat. Het ging niet meer zo vlot als in het middelbaar. Maar goed ook, want dat zou betekenen dat je helemaal geen moeite hoefde te doen. Maar toch, de overstap kan vloeiender.


Dit jaar heb ik echter hernieuwde moed. Ik moet en zal dat diploma binnen dit en een jaar hebben. Daar ga ik alles voor doen, wat in mijn macht ligt. Momenteel ben ik nog aan het twijfelen of ik mijn laptop dagelijks zou meesleuren of niet. Langs de ene kant zou ik dat niet doen omdat ik dan ook een middel bij me heb dat me kan afleiden. Langs de andere zou ik het net wel doen, ik moet er zelf maar op toezien dat ik me niet laat afleiden door die laptop. En het moet gezegd, ik type sneller dan dat ik schrijf. En het is overzichtelijker. Dus misschien toch die laptop maar meenemen? Of eerst afwachten of die laptop wel nuttig is in de lessen?


Ik heb de tip gelezen (hier) om zoveel mogelijk eigen notities te maken in de les, en deze dan na de les samen met het handboek te gebruiken om een samenvatting te maken. Dat is ook mijn plan nu. Ik volg de les, en in de tijd die me rest, maak ik een samenvatting die ik dan vervolgens leer voor de examens.


Ik weet nu al dat ik het nieuwe schooljaar heel leerrijk en boeiend ga vinden, en dat het absoluut niet makkelijk zal worden. Maar soms moet je eenmaal wat moeilijkere dingen doen om te bereiken wat je wilt bereiken: een diploma in handen hebben waardoor je vlot werk vindt dat je graag doet!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten