woensdag 9 januari 2013

Mijn feestdagen

Inmiddels zijn we al 9 januari 2013. Het nieuwe jaar is dus ingezet! Ik zit momenteel volop in de examens, maar als pauze heb ik deze blogpost in elkaar gezet. Ik kon niet meer wachten!

Er zullen vast wel mensen zijn die zich afvragen hoe het nu geweest is met mij met die feestdagen. Nu ja, op zich was het een hele kerstvakantie moeilijker dan wanneer het gewoon school is. Waarom, dat weet ik niet, maar als ik thuis ben, heb ik meer de neiging om richting de frigo of de kast te lopen. Niet zo goed dus. Daarbij komt dan nog eens dat ik terwijl ik leer de gewoonte heb om te snoepen.


Maar dat laatste deed ik niet meer.. Althans, dat dacht ik toch.. Ik ging met mijn zus voor Kerstavond om boodschappen en ik liet me verleiden in de winkel door suikervrije snoepjes. Qua vet vielen die ook mee, maar voedingsvezels zaten er natuurlijk ook niet in. Toch, ik vond ze lekker. Te lekker. Al gauw kon ik het niet laten bij eentje, nee van elke smaak eentje. Absoluut niet goed.

Ook zorgde het suikervrije snoepen ervoor dat ik meer zin kreeg in zoet. Ja hoor, zo snel al! Gelukkig had ik dit zelf snel door, en gaf ik er niet aan toe. Maar ook zei ik tegen mezelf meteen dat ik weer gezonder zou moeten gaan snoepen. Snoepen met worteltjes, tomaatjes, ... en niet met suikervrije snoepjes.

Kerstavond heb ik thuis doorgebracht met mijn vriend. Ik wou hem verwennen met lekker eten. We hebben zelfgemaakte frietjes (in de oven, zonder vetstof) met een mix van paddenstoelen en fazantfilet met veenbessensaus gegeten. Superlekker! Als dessert hadden we suiker- en vetarme cupcakes (voor mij, hij had gewone) met een bolletjes suikervrije chocolade-ijs en een beetje veenbessen. Als snackje had ik voor mini-kippenbrochettes gezorgd. En hij had een lekkere fles wijn meegebracht. Al bij al was het dus een suiker- en vetarme avond, alleen veel zoetstof!

Kerstdag hebben we doorgebracht bij de ouders van mijn vriend. Daar heb ik een paar zelfgemaakte kroketjes met ketchup, sla en tong gegeten. Heel rare combinatie, maar ja, als je zelf de kokkin niet bent die avond, heb je het nu eenmaal niet te kiezen. Al vind ik dat wel jammer. Als dessert was er trouwens ijstaart, die ik vriendelijk afgeslaan heb, ondanks de "oh, van die ene keer ga je niet sterven hoor"-opmerkingen, en heb ik gekozen voor alweer een suikervrij ijsje.

Oudejaarsavond heb ik doorgebracht bij mijn broer en zijn vrouw. Zij hebben sinds april 2012 een zoontje, en wouden dus graag oudejaar bij hen organiseren zodat mijn neefje op tijd in bed kon.
Daar was de menu aangepast naar 'mijn' wensen. Als voorgerecht was er zeeduivel met kreeftensaus met als garnituur een beetje sla, kerstomaatjes en garnaaltjes. Vervolgens was er tomaat-pompoensoep (als ik het mij nog goed herinner). Als hoofdgerecht hadden ze gebakken aardappelen met zelfgemaakt orlofgebraad, en allerlei soorten groenten (witloof, wortelen, boontjes). En voor de dessert hadden we ongeveer zelf gezorgd. Mijn vader had die dag suikervrije perentaart proberen maken, en had dit meegenomen. Ikzelf had op aanvraag de gezondere versie van brownies gemaakt, en mijn broer (of zijn vrouw) had voor fruitsalade gezorgd. Al bij al een redelijke gezonde avond dus!

Nieuwjaarsdag heb ik thuis doorgemaakt. Met de rest van de avond ervoor (groenten + orlofgebraad) als warme maaltijd, een stukje taart onder de middag en volkoren pistolets 's avonds.

2 januari ben ik weer bij mijn vriend thuis gaan eten. Daar waren het toen kroketten met sla en een spiegelei. Wederom een speciale combinatie, maar we hadden op het einde van de maaltijd toch gegeten, nietwaar?

De weegschaal heeft me de 4de januari verteld dat er intussen in totaal al 11 kg af is! Ik ben de week van Kerst wel 800 gram bijgekomen, maar daarvan was er in de week van oud en nieuw alweer 500 gram af. Wat maakt dat ik de eindejaarsfeesten doorgekomen ben met maar een kleine stijging van 300 gram. Ik ben best tevreden!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen