dinsdag 30 oktober 2012

3 maanden gezond leven!

3 maanden. Zo lang ben ik vandaag dag op dag gezond aan het leven. Ik ben begonnen op 30 juli, en vandaag zijn we 30 oktober. En wat gaat het goed!


Even een kort overzichtje met wat me intussen al is opgevallen:
  • Meer mensen dan je denkt zijn bezig met gezond eten, of het streven naar een zo lang mogelijk diabetes-vrij bestaan. Ik mocht onlangs getuige zijn van een gesprek tussen drie vriendinnen die het hadden over diabetes en het vermijden ervan. Zij waren zich ook heel erg bewust van wat ze allemaal opaten/opdronken.
  • Als je ergens vertelt over je nieuwe levenswijze dan reageren de meesten: "dat je dat kan, zomaar alle snoep/koeken/frisdrank/chips links laten liggen en kiezen voor het gezonde". Nu, zomaar gaat het natuurlijk niet, in het begin vergt het enige inspanning. Maar eens je erop ingesteld bent, gaat je lichaam ook niet vragen naar die ongezonde troep. Wat ik trouwens nu merk is dat ik meer kan genieten van de geur van een koekje dan van de smaak ervan. Mijn vriend zat afgelopen zondag heel smakelijk NicNac naast me te eten, en wat een geur! Oké, op zich, zo 1 koekje gaat het zich niet maken, dus als ik er echt zin in had mocht ik het mij wel veroorloven. Maar langs de andere kant, ik had en heb schrik dat de smaak me niet zo goed gaat bevallen als de geur ervan. Ik vond de geur hemels, en de smaak zou zeker onderdoen ervoor. Daarom heb ik wijselijk besloten dat hij de koekjes mocht opeten, en ik mocht genieten van de geur. 
  • Inmiddels heb ik mijn eerste suikertekort achter de rug. Hierover later meer.
  • Ik ben dankzij het gezonder leven in totaal al 8,9 kg afgevallen! Ik heb me wel pas op 3 augustus voor het eerst gewogen, dus echt zeggen dat ik 8,9 kg op exact drie maanden afgevallen ben is niet echt precies. Maar het is al een mooi resultaat. Hieronder de grafiek van mijn gewichtsverloop. Zoals je ziet zitten er momenten bij waarop mijn gewicht een lichte stijging meemaakte, of gewoon stabiel bleef. Dit heeft de maken met het veranderen van de anticonceptiepil. Niet echt grote zorgen natuurlijk, maar niet zo leuk om mee te maken. Ook heb ik er vandaag voor gekozen om nog geen getallen van op de weegschaal erbij te zetten. Momenteel voel ik me er nog niet klaar voor om dit met iedereen te delen. Niet omdat ik me erover schaam, maar eerder omdat ik het als een soort verrassingseffect wil houden. Enkel de belangrijkste mensen in mijn omgeving weten wat ik op dit moment weeg.



  • Mede dankzij het afvallen ben ik ook in kledingmaten een beetje gekrompen. Gisteren heb ik mij een kleedje maat 38 gekocht! Oké, als ik het aanheb, het past nog niet perfect, maar een maat 40 was er al niet, en dat zou ik dan trouwens toch heel snel moeten weggooien, en dat vind ik zonde van het geld.
  • Ik heb twee weken geleden model gespeeld in mijn mama haar fotografieles, en wat kwamen er mooie foto's uit de bus! We hebben dan ook besloten dat we een voor/tijdens/na gaan doen. De voor-foto is een foto van in juni, en de tijdens komt heel binnenkort. Maar ik ben al best tevreden met mezelf als ik de foto's van twee weken geleden zie.
  • Ik heb het nu sneller koud dan pakweg een jaar geleden. Gisteren voelde het de hele dag aan als het aan het vriezen was, wat niet het geval was. Ik zal me voortaan warmer moeten aankleden.
Zo, vast zijn er nog wel andere dingen die me opgevallen zijn, maar waar ik op deze moment niet echt aan denk. Ik ben in ieder geval al heel blij met mijn resultaat van de afgelopen drie maanden en ik denk absoluut nog niet aan opgeven!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten