woensdag 7 november 2012

Handige website: mijn voedingscentrum

Ben jij ook bezig met wat je allemaal opeet/opdrinkt per dag, maar weet je niet goed of je goed bezig bent? Dan heb ik een interessante link voor jou!





Mijn voedingscentrum

mijn.voedingscentrum.nl is een gratis website waar je je kan registreren en waar je kan bijhouden wat je allemaal opdrinkt/opeet op een dag.


Het is heel simpel. Je logt in, en je vult in wat je bij je ontbijt eet, wat je tussendoor eet/drinkt, je lunch, en je avondeten. Nadien ga je naar het tabblad "Adviezen" en daar kan je over 25 voedingsstoffen zien of je ze genoeg binnenkrijgt of net te veel. Ook staat er bij elke voedingsstof een lijstje met waar deze specifieke voedingsstof inzit. Uiteraard moet je hiermee opletten. Het is maar een richtlijn.



Mijn voedingscentrum

Dit was mijn advies voor maandag 8 oktober '12. Zoals je ziet zou ik te weinig kcal binnenkrijgen. Groen is trouwens goed, geel is opletten en rood is te veel/te weinig.

Mijn voedingscentrum

Mijn voedingscentrum

Mijn voedingscentrum

Zoals ik eerder al zei moet je deze adviezen relativeren. Deze resultaten zijn nog van de momenten waarop ik rauwe groenten at 's middags bij mijn boterhammen, en ook minder boterhammen at dan nu. Dit kan verklaren waarom mijn hoeveelheid kcal die ik nuttig te weinig zou zijn. Ook is het te weinig aan ijzer dat ik binnenkrijg volgens dezelfde reden te relativeren. Als je dan weer kijkt naar het advies van eiwitten zie je dat ik er maar een heel klein beetje over zit. Dus wat voor het ene goed zou zijn, kan een negatieve invloed hebben op het andere. Volgens mij is het onmogelijk om op alles alle dagen groen te scoren. Je moet er immers ook rekening mee houden dat je zorgt voor voldoende variatie in je voeding.

Persoonlijk gebruik ik deze website héél weinig, maar een collega van mij (die mij deze website trouwens aangeraden heeft) hecht er wel veel belang aan, omdat je zo geconfronteerd wordt met wat je allemaal verbruikt op een dag. Op zich kan je het systeem best vergelijken met Weight Watchers, alleen werk je hier niet met punten, maar met voedingsstoffen.






2 opmerkingen:

  1. Hey Nicky,

    Goed verwoord :)
    Je moet het inderdaad voor jezelf allemaal een beetje uitmaken.
    Want het is best mogelijk dat je weinig Kcal binnen hebt maar toch een teveel aan verzadigde vetten.
    In het begin nam ik de aangeraden hoeveelheid Kcal in en mijn gewicht bleef op hetzelfde punt.
    Nu neem ik er minder in dan aangeraden, want om te vermageren heb je er minder dan 2000 nodig.

    Het is maar een hulpmiddel maar het maakt me bewuster over de dingen die ik in mijn mond stop :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een handig weetje: om 1 kg vet te verliezen (dus te verbranden) moet je 7000 - 9000 kcal verbranden.. Daarom raden ze ook aan, als je echt puur baseert op kcal, om er 200-500 minder te nemen dan je nodig hebt (2000 kcal). Maar natuurlijk zijn die 2000 kcal maar een richtlijn. De ene heeft een bureaujob, de andere loopt de hele dag van hot naar her. Dat is ook bepalend. Het is inderdaad maar een hulpmiddel, want als je je hierdoor laat leiden, dan vraag ik me af of je niet té gefixeerd bezig bent.. Op alles groen halen lijkt me gewoon onmogelijk hierbij..

      Verwijderen